![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Lancia Mania! |
Toti cei care au avut privilegiul de a se urca intr-o Lancia Delta Integrale (si nu sunt prea multi la noi in tara) pot spune cu emotie ca au gustat o parte din istoria glorioasa a automobilismului mondial. Lancia este o masina cu o aura speciala din foarte multe puncte de vedere. Atat sentimental cat si fizic este o experienta ravasitoare. Modul in care te simti cand mergi cu o "Grala" nu se compara cu nimic. |
Comportament pe sosea |
Lancia Delta Integrale are nevoie de un sofer (sau pilot mai degraba) curajos si poate chiar putin nebun si insetat de adrenalina. Modul in care se comporta masina pe viraje este tipic tuturor masinilor turbo cu tractiune integrala. Ea are o tendinta subviratorie accentuata la intrarea in viraj, in vreme ce la iesire devine supraviratorie. Acest lucru se datoreaza mai ales turbosuflantei. In mod normal, atunci cand abordezi un viraj ai terminat de franat si turbosuflanta functioneaza la rotatii reduse. Acest lucru cauzeaza o tendinta subviratorie. In acest moment ai impresia ca nu vei mai reusi sa abordezi virajul si ca masina iese direct in decor. Aici intervine sangele rece si nebunia. Pedala de acceleratie trebuie acum sa fie apasata pana la fund. In cazul in care pedala ramane lipita de podea, turbosuflanta intra in functiune si o forta imensa loveste rotile din fata, care nu fac presiunii si diferentialul blocheaza, trimitand puterea pe rotile din spate. Acest lucru arunca masina pe o traiectorie supraviratorie afara din viraj la o viteza nebuna. Senzatia este extraordinara insa trebuie sa fi foarte curajos in faza subviratorie si sa apesi pedala la fund desi ai senzatia ca urmeaza sa „zbori” de pe sosea. Abia la jumatatea virajului turbo-ul intra in functiune, asta daca pedala de acceleratie e apasata la maxim. Nu oricine poate sa conduca la potential maxim o asemenea masina. Versiunile preparate de raliu au beneficiat de un sistem de reducere a intarzierii turbosuflantei (bang-bang A.L.S. - Anti Lag System), insa modelele de strada nu au putut fi dotate cu asa ceva din cauza problemelor la sistemul de evacuare. Odata ce ai urcat intr-o asemenea masina intelegi ca nici o alta din lume nu poate face curbele la o viteaza mai mare. Problema cea mai mare care intervine atunci cand un sofer mai putin competent incepe sa isi imagineze ca este Juha Kankunen este aceea ca daca acesta intra intr-o curba cu viteza prea mare si franeaza sau macar ridica usor piciorul de pe acceleratie masina se va invarti si de obicei aceste lucruri se termina rau. Versiunile de Lancia Delta Integrale (si chiar si 4WD) au o valva de proportionare a fortei de franare asupra axului spate. Acest lucru e foarte eficient pe liniile drepte si in cele mai multe situatii de franare insa nu este atat de eficienta in viraje unde soferul trebuie sa aibe mare grija cum foloseste frana. Evident, acest sistem n-a fost montat si pe versiunile de competitie. Pilotii de |
raliu folosesc tendinta "head to tail" pentru a contracara efectul subvirator insa un sofer obisnuit ar avea mari dificultati in a realiza asa ceva. |
![]() |
Probleme si rezolvari |
Masinile de grupa A se bazeaza pe versiunile stradale pentru care se fac anumite modificari ale caror numar si importanta sunt limitate prin regulament de FIA (Federatia Internationala de Automobilism). Desigur, Delta Integrale se baza in mare parte si pe experienta competitionala a explozivei S4 dar asta nu i-a permis sa evite restrictiile impuse de regulament referitor la suspensie. Asta s-ar parea ca este cea mai mare problema a modelelor Integrale, problema pe care Lancia n-a putut s-o rezolve pe deplin niciodata. Asadar, suspensiile nu permit o plaja de reglare suficienta pentru a echilibra masina, care devine nervoasa la vieteze mari (peste 180 km/h) pe asfalt si care sufera pe macadam. Aceste inconveniente pot insa sa fie evitate prin modificarea suspensiilor care se practica in general de cei care prepara masini pentru raliu, mai ales ca de acum Lancia nu poate fi folosita la noi decat la grupa H, unde regulamentele sunt altele. |
Text adaptat dupa Tryphon Georgallides |
|
© 2004 LanciaDelta.ro Toate drepturile rezervate | contact us |