Lancia Mania!

     Toti cei care au avut privilegiul de a se urca intr-o Lancia Delta Integrale (si nu sunt prea multi la noi in tara) pot spune cu emotie ca au gustat o parte din istoria glorioasa a automobilismului mondial. Lancia este o masina cu o aura speciala din foarte multe puncte de vedere. Atat sentimental cat si fizic este o experienta ravasitoare. Modul in care te simti cand mergi cu o "Grala" nu se compara cu nimic.
     Masinile din Italia reprezinta o familie mare si unita, reunita sub un singur nume: Fiat. De aici au plecat si aici s-au intors toate modele care au facut cariera din peninsula. Lancia Delta este fara doar si poate cea mai de succes masina de raliuri produsa vreodata in lume. Designul initial ii apartine lui Giorgio Guigiaro (1979) si are la baza o evolutie a sasiului Fiat-ului Ritmo. Din mai 1986 si pana in noiembrie 1994 Lancia a aruncat pe piata diferite evoltii ale modelului Delta. Acestea le puteti cunoaste mai bine in sectiunea "Istoric". Aici ne vom ocupa mai mult de partea sentimentala a acestei masini.
     Lancia este cea mai de succes firma in WRC. Modelele sale (Stratos, Delta S4, "Rally" si Delta Integrale) au cumulat 74 de victorii si 11 titluri mondiale. Cea mai de succes dintre Lancii este evident Delta Integrale, care a dominat grupa A, asa cum puteti vedea in sectiunea "Delta in WRC".
     Motorul Lanciei Delta are la baza conceptul legendarului inginer italian Aurelio Lampredi. Multi dintre proprietarii de Delta sustin ca versiunea 8 valve este mai receptiva la sub 5000 rot/min decat versiunile de 16 valve. Asta se datoreaza faptului ca, se stie, versiunea cu 8 valve foloseste o turbosuflanta mai mare care introduce o oarecare intarziere la a raspunde la comenzi, dar da o mai mare placere la turatii reduse. Modelul cu 16 valve a corijat aceasta problema si drept urmare raspunde mai bine la comenzi peste 5000 rot/min. Oricare model l-ati incerca insa e clar ca Lancia Delta Integrale va va marca pe viata. Senzatia pe care ea ti-o da atunci cand pedala de acceleratie e apasata fin spre podea e unica.

Comportament pe sosea

     Lancia Delta Integrale are nevoie de un sofer (sau pilot mai degraba) curajos si poate chiar putin nebun si insetat de adrenalina. Modul in care se comporta masina pe viraje este tipic tuturor masinilor turbo cu tractiune integrala. Ea are o tendinta subviratorie accentuata la intrarea in viraj, in vreme ce la iesire devine supraviratorie. Acest lucru se datoreaza mai ales turbosuflantei. In mod normal, atunci cand abordezi un viraj ai terminat de franat si turbosuflanta functioneaza la rotatii reduse. Acest lucru cauzeaza o tendinta subviratorie. In acest moment ai impresia ca nu vei mai reusi sa abordezi virajul si ca masina iese direct in decor. Aici intervine sangele rece si nebunia. Pedala de acceleratie trebuie acum sa fie apasata pana la fund. In cazul in care pedala ramane lipita de podea, turbosuflanta intra in functiune si o forta imensa loveste rotile din fata, care nu fac presiunii si diferentialul blocheaza, trimitand puterea pe rotile din spate. Acest lucru arunca masina pe o traiectorie supraviratorie afara din viraj la o viteza nebuna. Senzatia este extraordinara insa trebuie sa fi foarte curajos in faza subviratorie si sa apesi pedala la fund desi ai senzatia ca urmeaza sa „zbori” de pe sosea. Abia la jumatatea virajului turbo-ul intra in functiune, asta daca pedala de acceleratie e apasata la maxim. Nu oricine poate sa conduca la potential maxim o asemenea masina. Versiunile preparate de raliu au beneficiat de un sistem de reducere a intarzierii turbosuflantei (bang-bang A.L.S. - Anti Lag System), insa modelele de strada nu au putut fi dotate cu asa ceva din cauza problemelor la sistemul de evacuare. Odata ce ai urcat intr-o asemenea masina intelegi ca nici o alta din lume nu poate face curbele la o viteaza mai mare. Problema cea mai mare care intervine atunci cand un sofer mai putin competent incepe sa isi imagineze ca este Juha Kankunen este aceea ca daca acesta intra intr-o curba cu viteza prea mare si franeaza sau macar ridica usor piciorul de pe acceleratie masina se va invarti si de obicei aceste lucruri se termina rau. Versiunile de Lancia Delta Integrale (si chiar si 4WD) au o valva de proportionare a fortei de franare asupra axului spate. Acest lucru e foarte eficient pe liniile drepte si in cele mai multe situatii de franare insa nu este atat de eficienta in viraje unde soferul trebuie sa aibe mare grija cum foloseste frana. Evident, acest sistem n-a fost montat si pe versiunile de competitie. Pilotii de

raliu folosesc tendinta "head to tail" pentru a contracara efectul subvirator insa un sofer obisnuit ar avea mari dificultati in a realiza asa ceva.
     Una peste alta, Lancia Delta Integrale este o masina dinamica si stabila a caror limite sunt foarte greu de atins. Nu putem totusi sa o comparam cu WRC-urile de productie noua (ca Subaru Impreza spre exemplu), mai ales din cauza ca acestea din urma au solutii tehnice cu aproape 20 de ani mai evoluate. Cu toate acestea, Lancia Delta Integrale poate oricand sa umileasca un Subaru Impreza daca la volanul ei se afla un sofer capabil.

Probleme si rezolvari

     Masinile de grupa A se bazeaza pe versiunile stradale pentru care se fac anumite modificari ale caror numar si importanta sunt limitate prin regulament de FIA (Federatia Internationala de Automobilism). Desigur, Delta Integrale se baza in mare parte si pe experienta competitionala a explozivei S4 dar asta nu i-a permis sa evite restrictiile impuse de regulament referitor la suspensie. Asta s-ar parea ca este cea mai mare problema a modelelor Integrale, problema pe care Lancia n-a putut s-o rezolve pe deplin niciodata. Asadar, suspensiile nu permit o plaja de reglare suficienta pentru a echilibra masina, care devine nervoasa la vieteze mari (peste 180 km/h) pe asfalt si care sufera pe macadam. Aceste inconveniente pot insa sa fie evitate prin modificarea suspensiilor care se practica in general de cei care prepara masini pentru raliu, mai ales ca de acum Lancia nu poate fi folosita la noi decat la grupa H, unde regulamentele sunt altele.
     Lancia Delta Integrale este o masina a carei comportament pe sosea este atat de dinamic si de remarcabil incat te face sa uiti de toate inconventientele pe care le are. Nimic uman nu este perfect si Lancia cu atat mai putin, pentru ca e facuta de oameni, chiar daca acestia sunt italieni. In acele cateva momente cand alergi cu ea la viteze extraordinare pe viraje si pe sosele unde nimic nu te poate opri insa masina este perfecta. Nu exista nimic peste ea atunci.
     In momentele in care insa nu alearga la viteze mari pe sosea, Lancia are nenumarate probleme si ca sa citam un prorpietar care intr-adevar cunoaste bine masina: „Lancia e buna, frumoasa si tot ce vrei, dar fiabila nu prea e”. Se stie ca masinile italienesti (si mai ales cele din acea epoca) au cateva probleme, cauzate mai ales de faptul ca performanta a avut intotdeauna prioritate in fata operativitatii.


Text adaptat dupa Tryphon Georgallides

sus

© 2004 LanciaDelta.ro Toate drepturile rezervate contact us