Dupa ce FI(S)A a scos in afara regulilor competitionale a raliurilor clasa B, clasa pentru a carei dominare se luptau Lancia si Audi, compania auto italiana a fost nevoita sa introduca o noua masina in campionatul mondial de raliuri. Ultima Lancie care concurase pana in acest moment a fost Lancia Delta S4 - o modificare 4WD a Deltei, dar care nu avea prea multe in comun cu aceasta in afara aspectului.
     Lancia Delta stradala a fost introdusa de Bertone in 1979 si pana in 1985 avea deja doua versiuni sport: Lancia Delta GT (1500 cmc) si Lancia Delta HF (1.6 turbo).
     In 1986 Lancia a pus bazele unei masini destinate sa castige Campionatul Mondial de Raliuri. Aceasta avea ca punct de plecare Modelul Delta, care a fost imbunatatit cu tractiune integrala permanenta 4x4 si a fost numita "4WD". Modelul a fost precedat, conform cerintelor WRC de un numar de exemplare stradale. Acestea, ca si masina de raliu aveau un motor de 2 litri cu o turbosuflanta ce confereau 165 cai putere si un cuplu maxim de 255 N/m la 2500 rot/min. Motorul avea 8 valve si era de productie FIAT. In fapt, este acelasi bloc motor folosit pe FIAT-ul 124 din 1967. Masina ajungea de la 0 la 100 de km/h in 7,8 secunde si avea o viteza maxima de 208 km/h. "4WD" avea tractiunea impartita pe cele doua punti dupa cum urmeaza: 56% fata si 44% spate. Aceasta a fost baza de plecare a legendei raliurilor, celebra Integrale.
     Lancia a investit din ce in ce mai mult in departamentul sport, mai ales pentru a obtine suprematia grupei A a WRC. Astfel modelul 4WD a primit un urmas umit "Integrale". Aceasta a fost prima forma a Lanciei Delta HF Integrale pe care o cunoastem astazi. Masina a castigat urmatoarele doua titluri mondiale (1988 si 1989). Integrala avea un motor de 8 valve cu o turbosuflanta mai mare care impingea puterea la 185 de cai. Odata cu acest model au fost introduse diferentialul TorSen, evacuare dubla, pielea Alcatara si scaunele de productie Recaro ca standard, precum si niste roti mai mari, cu jante de 15" din cauza carora aripile au fost scoase mai mult in exterior.
     In 1989 Lancia a facut cateva imbunatatiri serioase modelului Delta Integrale. Motorul are incepand din acel an 16 valve (seidici) in loc de 8, motiv pentru care capota a trebuit sa fie ridicata caci in caz contrar noul bloc motor nu ar fi incaput. A fost introdusa o versiune imbunatatita a sistemului Turbo Garrett T3 (lag mai mic), suspensiile au fost imbunatatite, ABS, intercooler si sistem de racire a uleiului. Toate acestea au dus Lancia Delta spre un nou titlu, in 1990, sezon pentru care masina a fost gata in ultima secunda. Masina avea acum 200 de cai putere si ajungea de la 0 la 100 km/h in 5.7 secunde fata de cele 6.6 ale modelului in 8 valve. Acest model este considerat drept unul dintre cele mai importante din istorie motorsportului si a insemnat spulberarea contracanditilor la titlul mondial. In urma succeselor repurtate cu acest model, uzinele Lancia au realizat vanzari record pentru modelele Delta care nu erau foarte diferite decat modelul de raliu.
     In continuare au aparut evolutiile modelului HF Integrale 16v, numite generic "Evoluzione" sau "Evo". Prima dintre evolutii a aparut in 1991 si a fost o adevarata revolutie in ceea ce priveste aripile mult scoase in exterior pentru a gazdui jentile mai mari si mai late, o singura evacuare, patru prize de aer in capota in loc de 2 cate erau pana atunci, scaune Recaro mai solide, un eleron pentru aerodinamica in partea de sus a spatelui, suspensii imbunatatite, un spoiler nou, faruri mai apropiate, aerisire in aripi si o imagine mult mai agresiva. Desi motorul a primit 10 cai in plus (210) datorita sistemului "fuel management" performantele au ramas aceleasi. 5,8 secunde pana la suta de km/h.
     Tarziu in 1992 a aparut ultima versiune Lancia Delta - "Evo II". Aceasta avea eleronul pentru aerodinamicitate schimbat, catalizator, jante mai mari - de 16". Acest model este cunoscut in Marea Britanie drept "Monte Carlo". Masina avea acum 215 cai si performantele erau acelseasi. Cei 5 cai in plus nu faceau decat sa compenseze prezenta catalizatorului.

Lancia Delta HF "4WD"

 

Lancia Delta Integrale 8v

 

Lancia Delta HF Integrale 16v

 

Lancia Delta HF Integrale Evo
Lancia Delta HF Integrale Evo II Gialla Edizione

     Numeroase upgradeuri au facut ca Lancia Delta HF Integrale sa apara in forme foarte individualizate. Astfel, evolutiile care au fost modificate prin Tuning sunt numite prin consens "Evo III". Exista o multitudine de astfel de aparitii, ceea ce face o delimitare foarte dificila.
     Integralele au fost produse in rosu, negru si alb. Evolutiile au fost de asemenea disponibile in galben si albastru in timp ce ultimele 200 de exemplare au primit o nuanta speciala de galben si sunt cunoscute de specialisti si pasionati drept "Lancia Delta Gialla". Productia a incetat in noiembrie 1994 (perioada de trista amintire pentru toti cunoscatorii) dar masina mai poate fi produsa la comanda la pretul corespunzator. La fabrica Lancia se pot prepara inca Lancii Delta pentru raliu.
     Se spune ca prototipul acestei masini avea serioase probleme cu aderenta si avea o serioasa tenta subviratorie, ceea ce e ciudat pentru ca tocmai acestea sunt cunoscute drept punctele in care Delta exceleaza... Preturile sunt mult mai bune in Italia sau in Europa de Est decat in Anglia, acolo unde se ajunge si la 25.000 de lire sterline pentru un model Martini Racing.
     Au fost produse exact 47.787 de unitati, dupa cum urmeaza:
          4WD:     1986-1987     7.665 unitati
          8V and 16V:     1988-1991     23.004 unitati
          Evoluzione I:     1991-1993     5.619 unitati
          Evoluzione II:     1993-1994     4.223 unitati

Preturi in Germania

     Am reusit sa obtinem anumite date referitoare la pretul acestor masini la momentul aparitiei lor. Veti observa probabil ca Lancia Delta Integrale a fost o masina cu adevarat scumpa la momentul aparitiei sale, iar germanii au apreciat-o ca o adevarata bijuterie. Cele mai mari vanzari (dupa Italia) au fost consemnate in Germania. Ne vom ocupa in continuare de preturile modelelor cu tractiune integrala, pentru ca ele au cea mai mare insemnatate pentru Delta. De subliniat este faptul ca pretul dealer-ului este referitor la anul 1992, astfel incat la ora actuala masinile sunt considerabil mai ieftine.

Kat.
Model (an)
Pret (CIP) la momentul aparitiei
Pret dealer (1992)
Nu
HF 4WD ('86)
28.925 DM
10.150 DM
Nu
HF 4WD ('87)
28.298 DM
12.000 DM
Nu
HF 4WD ('88)
29.298 DM
13.750 DM
Nu
HF Integrale ('88)
31.579 DM
16.650 DM
Nu
HF Integrale ('89)
32.982 DM
19.400 DM
Nu
HF Integrale 16v. ('89)
42.018 DM
25.200 DM
Nu
HF Integrale 16v. ('90)
43.202 DM
28.000 DM
Da
HF Integrale 16v. ('90)
43.421 DM
29.700 DM
Da
HF Integrale 16v. Evo ('91)
46.053 DM
34.400 DM
Da
HF Integrale 16v. Evo ('92)
51.316 DM
-
Unde "Kat." inseamna Katalyzator

© 2004 LanciaDelta.ro Toate drepturile rezervate contact us